تنوع در بورس لوازم خانگی

mxblog-4

افراد و خانواده هائی که می خواهند برای خرید لوازم خانگی، محصولات موجود در بازار را جستجو کنند و از کم و کیف قیمت، نام های تجاری، کیفیت، تنوع محصولات داخلی و خارجی آگاهی پیدا کنند به خیابان ایران در سه راه امین حضور و یا به خیابان شریعتی از محدوده میرداماد تا دولت می روند تا قیمت ها و تنوع کالاها در این دو بورس شناخته شده لوازم خانگی را مشاهده کنند. در برخی مغازه ها پرزرق و برق، محصولات با ظاهری آراسته و چیدمانی فریبنده و گاه عجیب و غریب، نگاه عابران و مشتریان جستجوگر را به خود جلب می کند و البته در این میان، چشم افراد و خانواده های متوسط و کم درآمد به طور باورنکردنی به قیمت کالاهای گران قیمت خارجی خیره می ماند. حتی افراد رهگذر نیز گاهی برای چند دقیقه از پشت ویترین مغازه ها به تماشای کالاهای لوکس و قیمت های آنها می پردازند. تنوع در بورس لوازم خانگی و سردرگمی خریداران بازار لوازم خانگی و به خصوص این دو مرکز عمده یعنی بورس امین حضور و سر میرداماد، اگر چه انواع محصولات را با مارک های تجاری، تنوع مدل ها و قیمت های متفاوت پائین و بالا به مردم عرضه می کند و مشتری می تواند متناسب با قدرت خرید و سلیقه خود به انتخاب نسبتاً مطلوب دست بیابد اما برای کسانی که تنها به مارک های تجاری توجه دارند و به کیفیت آنها و کشور تولیدکننده محصول توجه ندارند باعث زیان مشتری می شود به عنوان مثال اگرچه مارک تجاری شناته شده ای مانند ال جی متعلق به کره جنوبی است اما با تحولاتی که در بازارهای جهانی و قراردادهای فنی مابین کشورهای بازار مشترک، مونتاژکاران ایرانی گرفته، تغییراتی در ظاهر محصولات و کیفیت آنها ایجاد شده است و عملاً محصولات با کیفیت های متفاوت اما با یک نام تجاری یکسان در بازار عرضه می شود.

به عنوان مثال برخی یخچال های موجود در بازار اگرچه ظاهر زیباتری نسبت به بقیه یخچال های موجود در مغازه ها دارند اما به راحتی و یا باز کردن درب یخچال می توان متوجه شد که کیفیت اجناس با هم فرق می کند. اگرچه نام تجاری همه یکی است اما تولیدکنندگان، مونتاژکاران و قطعه سازان آنها با هم متفاوت است. هر چند قیمت محصولات زیباتر و مونتاژ ایرانی ۵۰ ۴۰ هزار تومان پائین ر از جنس کره ای اصل است اما موتور یخچال ها، کیفیت بدنه و داخل آنها با هم فرق می کند این تفاوت قیمت مشتری را دچار اشتباه می کند وقتی در مواردی که قیمت ها تقریباً یکی است به ظاهر زیباتر توجه می کند اما مدتی پس از خرید متوجه می شود که جنس خریداری شده چینی است و یا در ایران مونتاژ شده است.

در بورس لوازم خانگی تنوع محصول زیاد است، یخچالظهائی با صفحه مانیتور که روی آنها یادداشت هائی به چشم می خورد و می تواند با اتصال به اینترنت، خرید هفتگی خانوار را بدون حضور آنها سفارش بدهد. درب بازکن، چاقوبرقی، پشه کش الکتریکی، لباسشوئی فول دیجیتال، رنده برقی، یخچال با آب سردکن، یخ ساز، ظرفشوئی های متنوع و …. نشان دهنده رشد سریع صنایع مدرن و لوازم خانگی است که نیازهای روزمره را پاسخ می دهد اما آیا این تنوع در کشور ما نیز می تواند به انتخاب لوازم خانگی به راحتی و متناسب با دخل و خرج خانواده های ایرانی منجر شود؟و آیا مشتریان می توانند به خرید و انتخاب خود در بازار لوازم خانگی اطمینان داشته باشند؟

برخی مارک های تجاری لوازم خانگی از زمان پدربزرگ و مادربزرگ ها در بازار عرضه شده اند برخی دیگر از مارک های تجاری نیز در دو دهه گذشته به شدت تبلیغ شده است و دسته ای دیگر از نام های تجاری با تبلیغات کمتر و ناآشنائی مشتریان همراه هستند. اما وقتی به یکی از بورس های لوازم خانگی مراجعه می کنیم با انبوهی از اطلاعات گوناگون مواجه می شویم. مشتری در نظر خود برای خرید یک کالا تصمیم می گیرد اما برخی فروشندگان که به سود خود می اندیشند خرید کالای دیگری را پیشنهاد می کنند نه همه راه ها را بر مشتری می بندند تا محصول موردنظر آنها با یک نام تجاری معتبر اما ساخته شده در چین و یا مونتاژ شده در ایران و یا یکی از کشورهای منطقه را بخرد و به مشتری القاء می کند که او در حال خرید جنس اصلی و با کیفیت کره ای، فرانسوی، ایتالیائی، آلمانی و یا حتی آمریکائی است.

اما یک ذهنی کنجکاو و آشنا با میانی اقتصاد بین الملل خوب می داند که در شرایط تحریم اقتصادی ایران، تبدیل چین به کارخانه سازنده انواع محصولات برای جهان سودجوئی واردکنندگان ایرانی، عدم آشنائی مردم با استانداردها و اطلاعات بازار و … امکان ندارد که این همه جنس اصلی، کره ای اصل، آمریکائی اصل، آلمانی اصل، و ایتالیائی اصل در بازار ایران موجود باشد. همانطور که یک خریدار لوازم کامپیوتری می داند که بیش از ۹۵ درصد محصولات و قطعات، چینی است یک خریدار لوازم خانگی هم باید بداند که پیدا کردن جنس اصلی کره ای یا اروپائی، آمریکائی و ژاپنی به این سادگی امکان پذیر نیست و بدون دقت و جستجو با مراجعه معمولی نمی توان جنس با کیفیت و اصلی را خریداری کرد.

دفاع از فروشندگان از لوازم خانگی مغازه خود، مشتری را با دودلی نسبت به خرید اجناس خود اقدام می کنند. خانم مجیدی به همراه همسرش در بازار امین حضور به خبرنگار ما گفت: سه هفته است که مشغول بررسی چند مارک تجاری برای خرید یخچال و فریزر دوقلو هستم اما نبود اطلاعات شفاف باعث شده که نتوانم تصمیم بگیرم.

مطالب مشابه

mxblog-t-4

حمایت از مصرف کنندگان لوازم خانگی

عدم نظارت دقیق بر فروشگاه ها، بی اطلاعی اکثر فروشندگان...

Comments (1)

سلام.ممنون .خیلی خوب بود.از دست اندرکاران وبسایت به این خوبی سپاسگزارم

پاسخ دادن

تنظیمات قالب